Nu tot 50% korting voor het hele gezin, bij aankoop vanaf 2 artikelen. Shop hier 

Nu tot 50% korting voor het hele gezin, bij aankoop vanaf 2 artikelen. Shop hier

Nieuws

april 2017

 

JBC lanceert I AM- collectie met transparantietool


Na de petflessenjas, lanceert JBC nu ook een I AM-collectie met transparantietool, die klanten de mogelijkheid geeft te traceren waar de gekochte kledij geproduceerd werd.

 

Duurzaamheid in al haar facetten

Voor JBC, een gevestigde waarde in het Belgische middensegment, vormt duurzaamheid in al haar facetten een essentieel onderdeel van hun positionering. Kleding produceren zal altijd een impact hebben op onze omgeving, maar de uitdaging bestaat erin die impact zoveel mogelijk te beperken. Om duurzame kledij te produceren, is het belangrijk oog te hebben voor alle aspecten van de toeleveringsketen, gaande van ontwerp, over materiaalgebruik, productieproces en oorsprong, tot de (transparantie in de) communicatie errond. Fashion Revolution Week is dan ook een moment om hierbij stil te staan en na te denken over hoe consumenten en producenten samen stap voor stap kunnen bijdragen aan een duurzamere en eerlijkere kledingindustrie.

Transparant doorheen het hele productieproces

Uiteraard gaat duurzaamheid bij JBC verder dan het gebruik van alleen maar ecologische materialen, ook transparante communicatie over het productieproces is belangrijk. Daarom lanceert JBC nu ook een I AM-collectie met transparantietool. JBC sloot zich in 2015 als één van de eerste grote kledingretailers op de Belgische markt aan bij de Fair Wear Foundation (FWF), een onafhankelijke ngo dat streeft naar goede werkomstandigheden in kledingfabrieken. Via onafhankelijke audits voert FWF controles uit op de werkvloer in productielanden. Werkpunten worden vervolgens opgesomd in een actieplan.

Saartje Boutsen, CSR-manager bij JBC: “Hierover gaan we met de leverancier actief in dialoog, om deze binnen een vooropgestelde periode op te lossen. Zo boeken we steeds vooruitgang waar nodig. Nu gaan we nog een stapje verder: voor elk I AM-kledingstuk kan men via de webshop voortaan ‘Trace this item’ aanklikken, en zien in welk land en in welke fabriek het werd geproduceerd. Al deze fabrieken worden op regelmatige basis aan audits van onafhankelijke bureaus verbonden aan FWF onderworpen.”

Ook heeft JBC na de dramatische gebeurtenissen in Rana Plaza, vandaag 4 jaar geleden, als eerste Belgische kledingretailer het Bangladesh Veiligheidsakkoord, een bindend akkoord om van de Bengaalse kledingfabrieken veilige werkplaatsen te maken, ondertekend.

“Er is zichtbaar vooruitgang geboekt in de Bengaalse fabrieken die onder het Akkoord vallen. De inspectierapporten van de aangesloten fabrieken zijn transparant terug te vinden op de site van Bangladesh Accord”.

Kledij met milieuvriendelijke materialen

I AM kiest zoveel mogelijk voor milieuvriendelijke materialen. Al het gebruikte katoen is biokatoen, geteeld zonder pesticiden en chemicaliën, en dus milieuvriendelijker en gezonder. Ook alle denims zijn biologisch en milieuvriendelijk gemaakt, met zo weinig mogelijk waterverbruik en zonder de ongezonde ‘sandblasting’ techniek. Er is in deze collectie ook gewerkt met lyocel (een kunstmatige vezel op natuurlijke houtpulp basis, een ecologische variant voor viscose), en met gerecycleerd polyester (gemaakt van petflessen).

Sven Bullaert, de bezieler van I AM, licht toe: “In de toekomst willen we steeds meer experimenteren met andere milieuvriendelijke stoffen en deze integreren in onze collecties. Anderzijds staan een aantal materialen op onze verboden lijst, zoals exotische huiden, bont, dons van levend geplukte dieren en angorawol bijvoorbeeld. Het streven naar duurzaamheid is geen revolutie, maar een continue zoektocht, waarin we steeds stappen vooruit zetten en grenzen verleggen. Ook I AM is een project in evolutie.”

 

maart 2017

JBC ontwerpt jas van gerecycleerde petflessen

Wil je je op een ecologische manier beschermen tegen een plensbui? Kies dan voor een regenjas van petflessen! Het JBC team ontwierp een duurzame, waterafstotende petflessenjas die er ook nog eens goed uitziet. Ecologisch en stijlvol verantwoord. 

De petflesjas behoort tot de I AM collectie, die zoveel mogelijk inzet op duurzame materiale en duurzame productie. De jas zelf is gemaakt uit 100% gerecyvleerd polyester. Dit bekom je door van petflessen polyester draad te maken die geïntegreerd wordt in de stof. Deze methode zorgt voor een glanzende en waterdichte  stof.

Het verwerken van petflessen maakt stilaan opgang in de textielindustrie. Er zijn slechts enkele stappen nodig om het pet (of polyethyleentereftalaat) om te toveren tot gerecycleerd polyester. Véél beter voor het milieu, zeker als je weet dat gewone polyester van petroleum wordt gemaakt. Bovendien slinkt de afvalberg als petflessen een tweede leven krijgen in kleding. Ter illustratie: één duurzame jas van JBC bestaat uit maar liefst twintig tot vijventwintig petflessen.

De jas is vanaf nu te koop in alle JBC winkels en op www.jbc.be. Bekijk hier!

Dat JBC al langer belang hecht aan duurzame mode en duurzaam ondernemen staat vast. Het familiebedrijf uit Limburg heeft het hele jaar door een biokatoen aanbod en lanceert elk jaar een GOTS-gecertificeerde collectie. Bovendien is het Belgische modemerk aangesloten bij de onafhankelijke Fair Wear Foundation die de werkomstandigheden in de productiefabrieken controleert. Daarnaast onderneemt JBC geregeld nog andere duurzame acties om haar steentje bij te dragen.

maart 2017

 

JBC brengt K3 PLAY-O CHEERLEADER jurkje op vraag van fans in damesmaten

De K3 gekte blijft duren! Op grote vraag van de fans, brengt JBC het nieuwste K3 cheerleader jurkje nu ook op de markt voor tieners en dames. JBC reageert hiermee op de talloze oproepen op sociale media en gaat met plezier in op de wensen van de klant, die voor hen van groot belang zijn.

Het Play-O cheerleader jurkje is vanaf nu te koop in alle JBC-winkels en in de E-shop voor 34,90 euro in de maten 32-44.

december 2016

Jean-Baptiste Claes ontvang de Lifetime Achievement Award

De Lifetime Achievement Award wordt door Het Belang Van Limburg en Made in Limburg  uitgereikt aan een ondernemer die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de Limburgse economie en bijgevolg kan terugkijken op een ondernemerscarrière. Dit jaar werd de award voor de eerste keer uitgereikt aan Jean-Baptiste Claes, de stichter van JBC!

Een welgemeende proficiat van het hele JBC-team! 

 

 

25 december 2014

JBC vierde Kerst met zijn klanten

Tijdens de maand december vroegen we naar de ultieme kerstwens van onze klanten. Iedereen kreeg de kans om zijn/haar wens op een Vallende Ster te schrijven en in één van de JBC-kerstbomen te hangen. We ontvingen maar liefst 10.000 wensen! Benieuwd wie wij gelukkig konden maken? Klik dan snel op de Vallende Ster. 

 




10 juli 2013

CRG (holding boven JBC) neemt meerderheidsparticipatie in Mayerline

Samengaan van complementaire modemerken als lanceerplatform voor verdere groei

Vandaag maakt JBC bekend dat Claes Retail Group (de familieholding die JBC beheert) het eveneens Belgische familiebedrijf Mayerline zal overnemen. Het aandeelhouderschap zal bestaan uit 85% voor CRG en 15% voor de familie Geurts-Meyer, onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. De closing wordt eind augustus verwacht. 



7 juni 2013

Bart Claes (JBC) is eerste Belgian Fashion Personality of the Year

Op het eerste Belgian Fashion Congress werd dit jaar een nieuwe retailaward in het leven geroepen om de uitblinkers in de Belgische moderetail te eren. De allereerste laureaat was onze CEO, Bart Claes, die door de 120 aanwezige topmanagers van de sector verkozen werd tot Belgian Fashion Personality of the Year. 

Hij haalde het daarmee van de andere genomineerden Michel Delfosse (CEO van Bel&Bo) en Esfan Eghtessadi (oprichter van Essentiel).

Lees meer op retaildetail.

https://content.jbc.be/2016/02/k3banner-nieuws.jpg